استقبال گسترده از فیلم و انیمیشهای ایرانی در جشنواره فیلم هیروشیما
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۷۵۹۹
آفتابنیوز :
به نقل از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سهشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۱ آیین گرامیداشت همراهان حوزه انیمیشن در مرکز گسترش به بهانه دریافت جایزه «کارپ استار طلایی» جشنواره هیروشیما برگزار شد. محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز، معاونان، مدیران و جمعی از هنرمندان و اعضای شوراهای انیمیشن مرکز در ادوار مختلف، در این جلسه حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای مراسم، کلیپی از حضور آثار انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در جشنواره هیروشیما و لحظه اهدای جایزه «کارپ استار طلایی» جشنواره پخش شد.
امیرمحمد دهستانی نخستین سخنران مراسم بود، او گفت: یکی از نکات مهم این جشنواره تمرکز ویژهای است که روی آثار انیمیشن آسیا و اقیانوسیه دارد و هدف آن معرفی استعدادهای این رشته هنری است. یکی از جوایز این جشنواره به نام «کارپ استار طلایی» برای مراکزی در نظر گرفته شده که در تولید انیمیشن در آسیا و اقیانوسیه تاثیرگذار هستند و امسال این جایزه به دلیل حضور گسترده آثار انیمیشن مرکز در جشنوارههای مهم بینالمللی به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تعلق گرفت.
معاون انیمیشن مرکز گسترش همچنین عنوان کرد: ۲ اتفاق در دریافت این جایزه توسط مرکز بسیار تاثیرگذار بود. امیرهوشنگ معین که با انیمیشن «گرگم و گله میبرم» پیشتر در جشنواره هیروشیما حضور داشت و جایزه گرفت، محبوبه کلایی که برای «دیوار چهارم» موفق به دریافت جایزه در مدیا آرتز ژاپن شد. همچنین جایزه فرنوش عابدی برای انیمیشن «ملکوت» که از مهمترین آثار از تولیدات مرکز گسترش هستند.
دهستانی در پایان صحبتهای خود از اعضای شورای انیمیشن مرکز گسترش برای تلاشهای طولانی مدتشان برای ارتقای انیمیشن کشور و کشف استعدادهای نوظهور تقدیر کرد.
پس از صحبتهای معاون انیمیشن مرکز گسترش، با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش، امیرمحمد دهستانی و علیرضا گلپایگانی تهیهکننده، کارگردان و استاد دانشگاه در حوزه انیمیشن از اعضای شورای انیمیشن مرکز و افراد موثر در حوزه انیمیشن تجلیل شد.
در این بخش از مراسم لوح تقدیر به محمدعلی صفورا، اسماعیل شرعی، امید خوشنظر، سیاوش زرین آبادی، مهدی آقاجانی، مرتضی رزاقکریمی، امیرحسن سحرخیز، مریم کشکولینیا، مهدی خرمیان، فاطمه حسینی شکیب، رسول نبی ابهری، امیرمحمد دهستانی و شیرین نادری اهدا شد.
محمدعلی صفورا پس از دریافت لوح تقدیر خود با تشکر از برگزاری این مراسم گفت: جایگاه فعلی انیمیشن کشور چند دلیل دارد. دیدگاهی که برای رقم زدن این اتفاق وجود داشت، حمایت دانشگاه و علم در این حوزه، ظهور استعدادها و همچنین تدوام تلاشها برای رسیدن به یک مسیر هموار و درست که فیلمسازان نیز بسیار در آن دخیل بودهاند.
صفورا در پایان صحبتهای خود از اهمیت ادامه حمایتها از فیلمسازان انیمیشن گفت و اشاره کرد که باید بسیار کمالگرایانه به آینده انیمیشن نگاه شود، این حوزه پتانسیل بسیاری در کشور دارد که با توجه به آن میتوان به موفقیتهایی بیش از دستآوردهای امروز رسید.
پس از اهدای لوح تقدیر، علیرضا گلپایگانی درباره پیشینه انیمیشن و جایگاه فعلی آن صحبت کرد و توضیح داد: روزهایی را به خاطر میآورم که واژه انیمیشن در جامعه هنری، ناشناخته بود، همچنین روزهایی را به خاطر میآورم که تلاش و مشارکت افرادی دلسوز که زندگی خود را برای انیمیشن گذاشته بودند، فراوان بود و الان نتایج آن را شاهد هستیم. در ابتدا از آقای حمیدی مقدم و سپس از آقای دهستانی برای حمایتهای خود از رشته انیمیشن سپاسگزارم. من مرکز سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را مرکزی برای کشف و جذب استعدادهای نوظهور میبینم و باید بگویم جایگاه مرکز گسترش در حوزه انیمیشن جایگاهی طلایی است و این دوره از تاریخ پویانمایی در ایران ثبت خواهد شد.
این استاد دانشگاه در ادامه صحبتهای خود درباره اهمیت فیلم کوتاه انیمیشن بیان کرد: همه ما باید بدانیم فیلمهای کوتاه انیمیشن سفیرهای فرهنگی کشور ما در کشورهای دیگر هستند. تاثیری که این آثار میتوانند داشته باشند شاید یک سیاستمدار در حوزه بینالملل قادر به انجام آن نباشد. بنابراین نباید نگران فروش بالای این آثار و بازگشت سرمایهها بود چراکه این آثار کوتاه انیمیشن برای ما هویت بلند مدت خلق میکنند و باعث تثبیت هویت فرهنگی ایران در جهان میشوند.
در ادامه مراسم از هنرمندانی که آثارشان در جشنواره هیروشیما حضور داشتند، محمد حمیدی مقدم، امیرمحمد دهستانی، مرتضی رزاق کریمی و عباس اسداللهی (معاون اداری مالی مرکز) از مهین جواهریان کارگردان انیمیشن «یکی بود یکی نبود»، فائزه دادگرآزاد کارگردان انیمیشن « ۰۱۶»، سمانه شجاعی کارگردان انیمیشن «جسم خاکستری»، اهورا شهبازی کارگردان انیمیشن «کلاغ»، فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن «ملکوت»، پژمان علیپور کارگردان انیمیشن «بادها کجا می میرند»، مجیدرضا عیوضی کارگردان انیمیشن «بهشت»، الهه فلاحیان کارگردان انیمیشن «گنجشکک»، محبوبه کلایی کارگردان انیمیشن «دیوار چهارم»، محبوبه محمدزکی کارگردان انیمیشن «آنیما» و حمید محمدی کارگردان انیمیشن «گذشته» تقدیر شد.
پس از تجلیل از هنرمندان انیمیشن، در پایان مراسم محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش درباره این آیین گرامیداشت از هنرمندان و فعالان حوزه انیمیشن با عنوان «شهریور انیمیشن» بیان کرد: با توجه به اهمیت جایزهای که از سوی جشنواره هیروشیما به مرکز گسترش اهدا شد، لازم دیدیم مراسمی برای قدردانی از تمام کسانی که در رسیدن ما به این جایگاه در حوزه انیمیشن نقش داشتهاند برگزار کنیم. در رابطه با سفر به ژاپن و حضور در جشنواره هیروشیما باید بگویم که حس احترام و افتخاری که از سوی برگزارکنندگان جشنواره دریافت میشد، به من این پیام را میرساند که نماینده گنجینهای هستم که بسیار مورد احترام است.
او ادامه داد: مدیران هنری جشنواره هیروشیما به دلیل حضور آثار داستانی و مستند مرکز در جشنوارههای مهم دیگر این کشور نسبت به مرکز گسترش آشنایی داشتند، اما در مواجهه با آثار انیمیشن ما به وضوح شیفتگی و یک اتفاق نو را تجربه میکردند که این اتفاق نو ما را در یک فضای پایاپای قرار میداد. هرچقدر هم از نظر تکنیک، پشیبانیهای فنی و ... با کشورهای دیگر متفاوت بودیم.
مدیرعامل مرکز گسترش درباره ویژگی آثار انیمیشن ایرانی در جشنواره هیروشیما که باعث تمایز آنها با دیگر آثار میشد گفت: مفهوم، حال و هوا، رنگارنگی و چالشهای جدی متعددی که در رابطه با موضوعات در آثار انیمیشن ایرانی وجود داشت، آنها را از دیگر آثار جشنواره هیروشیما متمایز میکرد. همانطور که آقای نوباکی رییس جشنواره در مصاحبه کوتاه خود به این نکات و جذابیت آنها اشاره کرد. این تمایز تنها در نظر رییس و برگزارکنندگان جشنواره نبود بلکه انیمیشنهای ایرانی توجه مخاطبان جشنواره را جلب کرده و من شاهد بودم که حاضران در یک سالن با ظرفیت بیش از ۱۵۰ تماشاگر ۹۰ دقیقه به تماشای آثار سینمای انیمیشن ایران نشستهاند.
او افزود: در بخش «کارپ استار طلایی» جشنواره هیروشیما، سه کشف آنها حضور داشت: یک کارگردان آمریکایی، یک کارگردان چین تایپه و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که این بخش برای برگزارکنندگان این جشنواره به ویژه در بخش کمپانی بسیار مهم بود. باید بگویم شگفتی آنها از این بود که چگونه یک کمپانی با چنین هارمونی تولیداتی درحال فعالیت است و این نگاه و این سرمایه برای ما بسیار گرانبهاست. یکی از نشانههای پیشرو، اندیشمند و متفاوت بودن با تمام کشورهای همسایه و خاورمیانه رشد مرکز گسترش در حوزه انیمیشن است. انیمیشن مرحله پایانی توسعهیافتگی است و اگر کشوری به زیرساختهای انیمیشن دست یابد وارد حوزههای نهایی خلاقیت شده است.
حمیدی مقدم درباره جایگاه مرکز گسترش عنوان کرد: این جایزه برای فعالیتهای مرکز گسترش در ۲ سال گذشته است؛ فعالیتهایی از قبیل حمایت و به نتیجه رساندن موفقیت آثار خود. فعالیت مرکز گسترش در آثار داستانی، مستند و پویانمایی از ما شخصیتی ساخته است و تمام مدیران فعلی و بعدی باید برای حفظ این میراث تلاش کنند. قطعا این توجه و نگاهی که مرکز گسترش و آثار انیمیشن ما به دست آورده است محصول تمام افراد حاضر و غایب این سالن است. رسیدن به چنین نقطهای میسر نیست، مگر با عشق و علاقه که در تمام این سالها این شرافت کاری در میان خانواده مرکز گسترش وجود داشته است.
او درباره فیلمهای کوتاه انیمیشن گفت: بدو ورودم به مرکز در جلسه با آسیفا، برای تولید آثار انیمیشن کوتاه کمی شک داشتم اما الان میگویم این تولیدات را باید داشته باشیم. ما باید بدانیم یکی از مهمترین مراکز استعدادیابی هستیم و این را با علم، مطالعه مدریتی و نتیجهای که بر جهان دارد میگویم چراکه ۵۰ درصد تولیدات ما و حتی بیشتر با جریان آکادمیک درحال شکلگیری است. یکی از استعدادهای ما فوقالعاده ما در هیروشیما محبوبه کلایی نماینده مرکز گسترش است که با توجه به نوع عملکرد خود در این کشور بسیار شایسته افتخار است. با توجه به چنین استعدادهایی در جشنواره هیروشیما تهیهکنندگانی حضور داشتند که مایل به همکاریهای مشترک با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بودند چراکه شاهد فعالیتهای این مرکز و استعدادهای آن بودند.
حمیدی مقدم بیان کرد: توجه به فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز گسترش حفظ خواهد شد اما از بخشهای دیگر نیز غافل نخواهیم شد. بخش سینمایی بلند به فعالیت های ما اضافه و اگر فیلمسازان علاقهمند و مستعد برای حضور در این حوزه باشند از آنها حمایت میشود. از آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی برای حمایت و افزایش بودجه مرکز گسترش به خصوص در حوزه پویانمایی سپاسگزارم و قرار است از این پس پا به جریانهای جدید انیمیشن گذاشته و از فعالان این حوزه حمایت کنیم.
مدیرعامل مرکز گسترش در پایان خبر داد: یکی از مهمترین برنامههایی که برای نمایش و اکران آثار انیمیشن مرکز در دستور کار قرار گرفته است، نمایش آنها از طریق گروه سینمایی هنر و تجربه است. همچنین درحال گفتگو با پلتفرمها برای پخش آثار انیمیشن هستیم که در آینده بیشتر درباره صحبت خواهیم کرد.
منبع: خبرآنلاینمنبع: آفتاب
کلیدواژه: جشنواره فیلم هیروشیما فیلم ایرانی مرکز گسترش سینمای مستند جشنواره هیروشیما مدیرعامل مرکز گسترش انیمیشن مرکز گسترش تجربی و پویانمایی کارگردان انیمیشن محمد حمیدی مقدم حوزه انیمیشن کوتاه انیمیشن مرکز گسترش آثار انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۷۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمرکز نشر صاد بر انتشار داستانهایی با روایت ایرانی است
میرشمسالدین فلاح هاشمی مدیرعامل نشر صاد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره برنامهها و فعالیتهای این نشر گفت: نشر صاد وارد چهارمین سال فعالیتش شده و با توجه به اهداف اصلی این نشر بر چند نکته مهم تمرکز خواهد داشت که بعضی از قبل بوده و بعضی هم جدید هستند.
وی افزود: تمرکز اصلی ما همچنان مثل سالهای قبل کشف و پرورش استعداد و تربیت نویسنده است تا بتوانیم سهم مهمی درفضای فرهنگی و ادبیات داستانی کشور داشته باشیم و نویسندههایی تربیت کنیم که در آینده علم ادبیات داستانی را برافراشته نگه دارند و در همین راستا ما هر سال جشنوارهای به نام خودنویس را برگزار میکنیم و با آموزههایی که تعیین میکنیم به کشف نویسندههای با استعداد میپردازیم تا تحت مربی گری نویسندههای بزرگ کشور، تبدیل به یک نویسنده خوب شوند.
فلاح هاشمی اظهار داشت: مسئله بعدی بحث روایت ایرانی است که این نویسندههای نوقلم و حتی نویسندههایی که نام آشنا هستند و آثاری که از آنها برای انتشار دریافت میشود، باید در فضای روایت ایرانی باشد؛ روایت ایرانی که ما الان بیش از یک سال است که در قالب فصلنامه روایت ایرانی به آن میپردازیم و چند کتاب ارزشمند پژوهشی هم در این راستا چاپ کردیم تا آنهایی که میخواهند بدانند که اصلاً روایت ایرانی چیست وکارکردش چگونه است میتوانند با مطالعه این آثاربه این اندیشه نزدیک بشوند.
وی افزود: در واقع ما در نشر صاد داستانها را هدایت میکنیم به سمت روایت ایرانی که بر اساس مضامین الهی و فرهنگی ایران و اسلام، شکل بگیرد و بتوانیم مثل قرون گذشته در ادبیات حرفی برای گفتن داشته باشیم و با لحن و بیان و قالب و فرم، ادبیات قابل توجهی تولید کنیم.
مدیرعامل نشر صاد درباره چالشهای این نشر هم اظهار داشت: ما به تازگی به فضای چاپ کاغذی ورود کردیم. قبلاً بنا و تاکید نشر صاد بر انتشار آثار به صورت الکترونیک بود و چاپ کاغذی جایگاهی نداشت اما الان تمرکزمان روی چاپ کاغذی است؛ در عین حال چاپ الکترونیک هم خواهیم داشت. ضمن اینکه آثار فاخر و پرمخاطبتر خود را هم به صورت صوتی منتشر خواهیم کرد.
هاشمی درباره مدرسه داستانی نشر صاد هم گفت: پارسال مدرسه داستان تأسیس شد که در واقع برای خودنویسیهایی بود که قبلاً کتابی از آنها چاپ شده و در مرحله بالاترحرفهایتری قرار میگیرند واین طرحها زیر نظرمربیان و نویسندگان کارکشتهترتبدیل به یک رمان ارزشمند میشوند. این طرح از سال گذشته شروع و در مراحل پایانیاش هستیم و من امیدوارم که به انتشار آثار قابل اعتنایی منجر شود.
وی افزود: از چالشهای دیگر ما بحث بودجه است که خیلی کم در نظر گرفته شده و ما باید حتماً به سودآوری مستقلی برسیم تا بتوانیم نواقصی که درقسمت مالی داریم جبران کنیم تا فضای تبلیغاتی خوبی هم داشته باشیم. با اینکه در فضای مجازی فعال هستیم ولی هنوز خیلی کار داریم تا آثار انتشارات ما به نحو احسن دیده شوند.
انتهای پیام/